Keefman – Jan Arends
Jan Arends var poet och novellist, under långa tider intagen på psykiatriska anstalter. Hans komplexa personlighet och turbulenta liv kommer tydligt till uttryck i Keefman, som gavs ut 1972, när den anti-psykiatriska rörelsen var som starkast. Keefman blev Arends litterära genombrott – något som han hade svårt att hantera – och kom att få ett bestående inflytande inom den nederländska litteraturen.
Boken består av tretton berättelser, de flesta av dem skildrar människor som befinner sig på den sköra gränsen mellan galenskap och normalitet: självmördaren som låtsas hänga sig för att han ska hamna på mentalsjukhus och undkomma sin tyranniska hustru; tidningsätaren som iscensätter sina egna förödmjukelser inför människor som han betraktar som sina vänner; födelsedagsfiraren på äldreboendet som förvandlar sig till apa och klättrar upp i ett träd; kontorstjänstemannen som försvinner allt djupare ner i sitt eget privata helvete när han hyr ett källarrum och upprättar ett fängelse åt sig själv; den mentalsjuke patienten som kräver upprättelse och i verbalt raseri går till angrepp mot sin psykiatriker och samhällets syn på psykisk sjukdom.
Marginalisering, självdestruktivitet och fattigdom utgör grundteman i bokens berättelser. Den utsatta människans behov av hjälp kontrasteras mot den förnedring som det innebär att be om, och erhålla – eller nekas – hjälp, och människans värdighet kontrasteras mot makt och vanmakt. Arends skildrar på ett mästerligt vis hur behov och beroendeställningar kan leda till motstridiga och destruktiva beteenden.
Ibland kan Jan Arends påminna om författare som Gerard Reve eller Franz Kafka. Men framför allt är det Arends eget förvillande, omskakande men samtidigt allmängiltigt igenkännbara universum vi träder in i.
Nästan femtio år har gått sedan Keefman publicerades första gången. Men i all sin nakenhet och förkrossande ärlighet har dessa texter fortfarande inte förlorat sin aktualitet och relevans.
”Subtila förvandlingsnummer […] en fantastik som ligger någonstans mellan Kafka och Murakami.”
– Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter
”Nattsvarta ämnen, men behandlade med både drastisk och ömsint galghumor.”
– Niklas Qvarnström, Sydsvenskan
”Arends betraktar avvikarna och de normala lika osentimentalt. Han presenterar sina själsliga ödemarker och hårt skruvade ironier lugnt och trovärdigt, som om de var gator där han själv hade gått i utslitna, dammiga skor.”
– Håkan Lindgren, Uppsala Nya Tidning
”Flo förlag fortsätter att hamra fram en alternativ kanon […] Självbiografiska noveller, tecknade med mänsklighetens bottenskrap som fond.”
– litteraturtoppen.se
”Jag har läst novellerna nästan i kramp, i förfäran – har knappt vågat andas, utan bara kunnat häpna över den kombination av mänsklig skröplighet och konstnärlig styrka som de åskådliggör.”
– Björn Kohlström, Bernur
”[…] bittermörka och svartlystet humoristiskt misantropiska pärlor […] en furiös och totalt närvarande röst.”
– ich_bin_ein_bokmal
”Jag stoppar in Keefman […] i hyllan för tidlösa klassiker.”
– depressive_realism